سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان عفونت رحم

عفونت رحم موجب ایجاد اندومتریت میشود. سرویکس که بخش باریک و پایینی رحم است، باکتری ها را خارج از رحم نگه میدارد. با اینحال در شرایطی مانند زایمان یا عمل جراحی، باکتری ها وارد رحم میشوند. بعضی باکتری ها بصورت طبیعی در واژن یافت میشوند و برخی دیگر باکتری های غیرطبیعی هستند و علت اندومتریت میباشند. عوامل خطر احتمالی اندومتریت عبارتند از:

زایمان یا سقط جنین: این شایعترین دلایل التهاب رحمی است.

سزارین: التهاب رحم پس از سزارین معمولتر از زایمان واژینال است.

عفونتها و سایر باکتری های منتقله از راه جنسی: عفونتهای منتقله جنسی درطول فعالیت جنسی منتقل میشوند. اینها شامل کلامیدا و گنوره هستند که موجب عفونت در پوشش رحم میشود. داشتن رابطه ی جنسی سالم بسیار مهم است.

باکتری رحم: برخی باکتری ها بصورت نرمال در واژن و سرویکس وجود دارند و اگر در رحم یافت شوند موجب عفونت رحم میشود.

شیوه های جراحی یا دارویی: برخی شیوه های جراحی یا دارویی موجب ورود باکتری ها به رحم میشود. بخصوص هنگامیکه از طریق سرویکس یا رحم انجام گیرند؛ مانند:

کورتاژ یا عملهای جراحی مربوط به رحم
بیوپسی یا نمونه برداری از واژن
هیستروسکوپی که بایک وسیله ی تلسکوپ مانند ناهنجاری های داخل رحمی تشخیص داده میشوند
استفاده از IUD
سزارین
بیماری التهاب لگن: بیماری التهاب لگن یک عفونت در لگن میباشد. این اغلب مرتبط با عفونت رحم یا دلیل آن است. این بیماری درصورتیکه درمان نشود و مراقبتهای پزشکی برای آن انجام نشود، میتواند جدی باشد.

عفونت رحم (اندومتریت) در مقابل اندومتریوز
اندومتریت با اندومتریوز متفاوت است، اگرچه هر دوی آنها روی پوشش رحمی تاثیرگذار هستند. اندومتریت یک نوع التهاب و یا عفونت مخاطی دهانه‌ی رحم است که در دیواره‌ی آندومتر رخ می‌دهد؛ اما آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است و این موجب درد شکم و لگن میگردد. اندومتریوز بدلیل عفونت ایجاد نمیشود. دوره ی زمانی اندومتریت کوتاهتر است و درمان آن نسبت به اندومتریوز راحتتر میباشد.

عفونت رحم و بارداری


عفونت رحم برروی توانایی یک خانم برای بارداری یا باردار ماندن تاثیر میگذارد. التهاب رحم موجب ایجاد زخم میشود که مانع قرار گرفتن و رشد جنین در داخل دیواره رحم میشود. تحقیقاتی که در سال 2016 انجام شد، نشان داد که عفونت رحم مزمن میتواند از طرق زیر روی باروری تاثیر بگذارد:

مانع از جای گیری تخم های بارور شده در رحم میگردند
احتمال سقط های مکرر را افزایش میدهد
با اینحال همان مطالعه گزارش کرد که با درمان آنتی بیوتیکی موجب بهبود قابل توجهی در بارداری و حاملگی های موفق میشود. مطالعه ای در سال 2018 روی 95 خانم که دارای مشکلات باروری بودند انجام شد. آنها دریافتند که بیش از نیمی از آنها اندومتریت مزمن داشتند و درمان آنتی بیوتیکی علایم آنها را تا 80 درصد بهبود بخشید. با درمان موفق، میزان حاملگی و زایمان موفق آنها افزایش یافت. متخصصان باروری گاهی اوقات توصیه میکنند که زنان برای عفونت رحم آزمایش یا درمان شوند بخصوص با IVF های مکرری که با شکست مواجه شده است، یا اینکه سقط های مکرر اتفاق افتاده باشد.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....