سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه مصرف موثر آب پنیر

آب پنیر چیست؟
آب پنیر مایع آبکی است که پس از دلمه شدگی پروتئین کازئین در پنیرسازی باقی میماند. آب پنیر بیشتر حاوی لاکتوز و حدود 20 درصد پروتئین شیر است.


خواص کلی آن
در ابتدا خواص کلی آب پنیر را در ویدیوی زیر تماشا کنید و سپس ادامه مطلب را مطالعه نمایید:

دفع سنتی آب پنیر
در گذشته پنیرسازان آب پنیر را بعنوان یک ماده ی زائد میدانستند و به دنبال اقتصادی ترین راه برای دفع آن میگشتند. بطور کلی انها از یکی از 3 روش زیر برای تخلیه استفاده میکردند:

تخلیه به آبراهه ها
پاشیدن برروی زمینهای کشاورزی
فروش بعنوان تغذیه ی دام
مسائل زیست محیطی محدودیتهایی را برای دفع آب پنیر بهمراه داشت
دفع آب پنیر به آب راهه ها یا اسپری کردن آن روی مراتع جایی که رواناب ها به آبراهه ها میریختند موجب افزایش رشد گیاهان آبزی و BOD آب میشد. این برروی ماهی ها و سایر موجودات آبزی اثر میگذاشت. آب پنیر همچنین موجب کاهش دسترسی مواد مغذی درخاک میشد.


سازندگان پنیر حجم زیادی آب پنیر تولید میکنند. حدود 80 درصد از حجم شیری که برای ساخت پنیر اتفاده میشود، بعنوان آب پنیر باقی میماند. ازآنجاییکه صنعت لبنیات در سراسر جهان رشد کرده، حجم آب پنیر هم به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. نگرانی ها در مورد تاثیرات آب پنیر بر محیط موجب شد که دولت ها محدودیتهایی برای دفن آنها اختصاص دهند.

پیشرفت در علم و فناوری
نگرانی ها و مقررات زیست محیطی موجب انجام تحقیقات گسترده ای در مورد اجزای آب پنیر و فرصتهایی برای استفاده از آن بعنوان محصول مفیدتر و باارزش تری شد. این موجب درک بیشتر از خواص و مزایای آب پنیر شد. شواهد علمی به ترویج و گسترش استفاده از آب پنیر کمک کرده است. علاوه براین، پیشرفتهایی در زمینه ی تکنولوژی برای پردازش بهتر آب پنیر وجود دارد و همچنین علاقه ی مصرف کنندگان به مصرف محصولات مبتنی بر آب پنیر بعنوان غذاهای فراسودمند و غذادارو افزایش یافته است.

ارزش تغذیه ای آب پنیر
آب پنیر به دلیل ارزشهای تغذیه ای آن بخصوص پروتئین آب پنیر بسیار ارزشمند است. این یک منبع غنی از آمینواسیدهای ضروری است. پروتئین آب پنیر به آسانی هضم شده و سریعا توسط بدن جذب میشود. این ویژگی ها آنها را به اجزاء ارزشمند برای به ارمغان آوردن سلامتی تبدیل میکند. استفاده ها و مزایای آب پنیر برای سلامتی عبارتند از:

تقویت ورزشی: ارتقاء عملکرد ورزشی و بهبود در ورزش (پروتئین وی)
افزایش سن با سلامتی: پروتئین های آب پنیر به ایجاد و حفظ توده ی عضلانی در افراد مسن کمک کننده است.
کاهش وزن: پروتئین های موجود در آب پنیر موجب سیر شدن فرد میشود و به لاغر ماندن فرد کمک میکند.
تقویت نوزادان
خواص عملکردی آب پنیر
محصولات آب پنیر به دلیل عملکردهایشان هم شناخته شده هستند. این موضوع آنها را به یک عنصر ارزشمند برای تولید محصولات غذایی با فوایدی از جمله بهبود طعم و بافت و افزایش سودمندی آنها تبدیل کرده است.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....