سفارش تبلیغ
صبا ویژن

14 ویژگی افراد باهوش

1 -آیا آدم بی قراری هستید؟
کسانی که تمایل به فعالیت های شناختی ندارند، به سرعت از هر چیزی خسته می شوند، و هر از گاهی باید خود را با یک فعالیت جسمی مشغول کنند. در عین حال، این افراد حتی وقتی مجبورند در یک مکان بنشینند، با وجود جو پر سر و صدای اطراف می توانند در تفکر فرو بروند و حوصله شان سر نمی رود. بنابراین افراد غیر عقلایی بیشتر تمایل به فعالیت های فیزیکی دارند و زود حوصله شان سر می رود، در حالی که افراد باهوش تمایل دارند از فعالیت های فیزیکی غیر ضروری اجتناب کنند.

2 -افراد باهوش دیر می خوابند و دیر بیدار می شوند.
این مورد بر اساس کار علمی نیست، بلکه فرضیه ای است که نتایج یک تحقیق از آن حمایت کرده است.

3 -افراد باهوش اغلب لاغر هستند.
این امر با عوامل مختلفی توضیح داده می شود. مثلا اعتقاد بر این است افرادی که چاق نیستند از نظر جسمی سالم تر هستند و می توانند خود را وقف فعالیت های فکری بیشتری کنند. یا مثلا گفته می شود زندگی در شهر، والدین ثروتمند و تحصیل کرده کمک می کنند که کودک در آینده باهوش تر شود. از طرف دیگر، بچه های خانواده های فقیر که والدین چاق و بی سواد دارند بیشتر احتمال دارد در بزرگسالی ضریب هوشی کم تری داشته باشند.

4 -سیگار نمی کشند.
تحقیقی روی 20000 نفر انجام شده است که همبستگی بین میزان هوش و تمایل به سیگار کشیدن را سنجیده است. رابطه ی بین ضریب هوشی و تعداد سیگارهایی که در روز استعمال می شود کاملا مشخص شده است. ضریب هوشی کسانی که در روز بیش از یک پاکت سیگار می کشیدند به طور متوسط 90 بود.

ضریب هوشی کسانی که در روز کم تر از یک پاکت سیگار میک شیدند به طور متوسط 94 بود و ضریب هوشی کسانی که هرگز سیگار نمی کشیدند به طور متوسط 101 بود. یعنی تفاوت ضریب هوشی کسانی که سیگار نمی کشیدند و کسانی که زیاد سیگار می کشیدند 12 درصد بود.

5 -فرزندان ارشد خانواده باهوش تر هستند.
تحقیقات زیادی نشان داده اند که فرزند اول خانواده باهوش ترین فرزند ، فرزند دوم با ضریب هوشی پایین تر، و فرزند آخر کم هوش ترین فرزند است. دلیل این موضوع بررسی شده است اما نقطه نظر مشترکی در مورد آن وجود ندارد. شاید دلیل آن به نوعی مربوط به سن والدین، سلامت آن ها در حین لقاح و وضع حمل، دوره ی حاملگی و توازن هورمونی مادر باشد، اما همه ی این ها فرضیه هستند و باید بررسی شوند.

تحقیق دیگری نشان داده است که ضریب هوشی فرزند اول 103، فرزند دوم 100 و فرزند سوم 99 بود.

6 -افراد باهوش در زمان نوزادی از شیر مادر تغذیه کرده اند.
تحقیقی روی 3000 کودک این موضوع را نشان داد. باید متذکر شد که نتایج تست ضریب هوشی نشان داد بچه های تغذیه شده با شیر مادر نسبت به بچه هایی که با شیر مادر تغذیه نشده بودند تا 7 نمره ضریب هوشی بالاتری داشتند.

7 – بچه های باهوش، کلاس های موسیقی می گذرانند.

تحقیقات نشان داده اند کسانی که در دوران کودکی کلاس های موسیقی می گذرانند در دوران بزرگسالی هوش بالاتری دارند. تحقیقی دیگر نشان داده است که بچه های شش ساله ای که 9 ماه کلاس موسیقی گذرانده اند، افزایش قابل توجه ضریب هوشی را نشان داده اند . تحقیق دیگری نشان داد بچه های 4 تا 6 ساله ای که فقط یک ماه موسیقی کار کرده بودند، پیشرفت چشمگیری در هوش کلامی نشان دادند.

جالب است که بچه های باهوش تر بیشتر به موسیقی علاقه نشان داده بودند. یعنی حتی اگر شما به هر دلیلی در دوران کودکی نتوانسته اید کلاس موسیقی را بگذرانید ، اما به آن علاقه داشتید، این می تواند دلیلی باشد بر این که شما نسبت به همسالانتان باهوش تر بودید و در دوران بزرگسالی باهوش تر شدید.

8 -افراد باهوش گربه را بیشتر از سگ دوست دارند.
تحقیقی نشان داد بیشتر کسانی که سطح بالایی از توانایی شناختی را نشان داده بودند به گربه علاقه داشتند . ” افراد گربه دوست ” درون گراتر، خود رای و روشنفکرتر بودند . این محققان معتقدند افرادی که گرایش به روشنفکری دارند، که معمولا افراد باهوشی هستند، به خاطر ویژگی های شخصی شان گربه را انتخاب می کنند نه سگ.

9 -افراد باهوش از تنهایی لذت می برند.
محققان ده سال تلاش کرده اند تا رابطه ی بین هوش و اجتماعی شدن را بفهمند. وقت گذراندن با دوستان میزان رضایت از زندگی را بالا می برد، اما به نسبتی که هوش بالا می رود، به همان نسبت این رضایتمندی کم می شود. بنابراین اگر آدم درون گرایی هستید، ممکن است دلیل آن هوش بالای شما باشد.

10 -گرایش به نگرانی، یکی از علائم هوش است.
دانشمندان نشان داده اند که بین هوش بالا و تمایل به نگرانی ، همبستگی وجود دارد. عقیده بر این است که نگرانی درباره شرایطی ممکن است به طور بالقوه خطری برای شخص ایجاد کند، به نیاکان ما کمک کرد تا در فرایند تکامل بقای خود را حفظ کنند، و این ویژگی مهارتی شد که انسان متفکر با آن توانست بر طبیعت غالب شود.

بنابراین افراد باهوش تمایل دارند تا مدل هایی از شرایط خطرناک احتمالی را بسازند و آن ها را برای همه ی اتفاقات زندگی به کار ببرند و گاهی اوقات این کار را به صورت افراطی برای مسائل کوچک هم انجام می دهند. آن ها به طور غریزی یاد گرفته اند این کار را انجام دهند.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....