سفارش تبلیغ
صبا ویژن

9 روش طبیعی پاکسازی ریه

پاکسازی ریه چیست؟
پاکسازی ریه یک روش طبیعی برای سم زدایی، تمیز کردن و تازه کردن دستگاه تنفسی حساس است که نایژه (برونش) و ریه را از سموم محیطی، ارگانیسم های مضر و محرک ها پاکسازی میکند. شما همچنین میتوانید با تمرینات تنفس عمیق، ماساژ یا استفاده از روغنهای گیاهی خاص، ریه ها را پاکسازی و تقویت کنید.

چه کسانی به پاکسازی ریه احتیاج دارند؟


ازآنجاییکه همه ی ما در دنیایی زندگی میکنیم که پر از موادشیمیایی خطرناک و محرکهایی ست که میتوانند موجب فشار دائم بر ریه شوند، پاکسازی ریه میتواند به هرکسی کمک کند، اما با این وجود این بخصوص برای افرادخاصی موثر است. خواه اینکه شما میخواهید عملکرد ریه تان را بهبود بخشید یا اینکه با ترک سیگار زندگی جدیدی را آغاز کنید، پاکسازی ریه میتواند یک شروع عالی برای سبک زندگی سالم باشد.

سیگاری ها: شدیدا به سیگاری ها توصیه میکنیم که قبل از اینکه با بیماری های ریه یا آسیب جدی ریه روبرو شوند، سیگار را ترک کنند. اگر در حال حاضر سیگار میکشید، باید ریه هایتان را با یک یا چند روش گفته شده در ادامه ی این مطلب پاکسازی کنید.
افرادی که به تازگی سیگار را ترک کرده اند: افرادی که اخیرا سیگار را ترک کرده باشند میتوانند از از پاکسازی ریه شان سود ببرند. درحالیکه هنوز ریه هایشان برای بهبودی و التیام نیاز به زمان دارند، میتوانند این فرایند را با پاک کرد ریه ارتقاء بخشند.
افرادیکه بیماری های ریه دارند: برای افرادیکه بیماری های خاصی دارند، هیچ چیز بهتر از توصیه های پزشک نیست. اگر شما این شرایط را دارید ابتدا برای پاکسازی ریه و استفاده از گیاهان دارویی و روغنهای خاص با پزشک مشورت کنید.
افرادیکه دارای حیوان خانگی و آلرژی هستند: بسیاری از افراد با آلرژی هایی که میتواند بعلت حیوانات خانگی، گرده ی گیاهان یا دیگر آلرژنهای منتقله از هوا باشد، همیشه با آلرژی سروکار دارند. پاکسازی ریه میتواند به شما برای پاک کردن آلرژنها و تسکین برخی علایم کمک کند.
چگونه ریه ها را پاکسازی کنیم؟
1-تمرینات تنفس عمیق
میتوانید با تمرینات تنفسی عمیق، میزان اکسیژنی که به ریه هایتان میرسد را افزایش دهید. مطالعات نشان داده اند که تنفس عمیق بعداز عمل جراحی به هوارسانی به ریه ها کمک میکند و اکسیژن بیشتری به آنها میرساند و باعث بهبودی میگردد. کشیدن نفس طولانی، آرام و عمیق تنها موجب رسیدن اکسیژن بیشتر به ریه ها نمیشود بلکه موجب اکسیژن رسانی به خون میشود تا در سراسر بدن منتشر شود. این تکنیک به آرام کردن فرد هم کمک میکند. همچنین با این روش تنفس خود را تقویت کنید!

2- روغنهای ضروری
چند قطره از این روغنهای ضروری به دیفیوزر یا مرطوب کننده در خانه تان اضافه کنید. چندین بار از این بخار خنک حاصل از دفیوزر یا مرطوب کننده بصورت عمیق تنفس کنید. این روغنها بوی عالی و خواص آروماتراپی دارند. تصور کنید که دارید در حال تنفس، سموم انباشته شده در ریه را خارج میکنید، این میتواند روند بهبودی را تسریع بخشد.

پونه کوهی: پونه فقط در آشپزی استفاده نمیشود بلکه روغن آن برای از بین بردن ارگانیسم هایی مانند قارچ ها و باکتری ها شناخته شده است.

روغن درخت چای: این روغن معروف میتواند موجب تقویت سیتم ایمنی شود.

اکالیپتوس: روغن دیگری از درخت استرالیایی، اکالیپتوس میتواند برضد ویروسها، باکتری ها و قارچها، خواص ضدمیکروبی قوی داشته باشد. علاوه برآن این گیاه سابقه ی طولانی استفاده ی ایمن برای ارتقای سلامت ریه دارد.

نعنا: منتول موجود در نعنا میتواند مانند افزایش فعالیت ریه موجب تقویت عملکرد ورزشی شود. این را در ذهن داشته باشید که مصرف بیش از حد آن موجب گرفتگی بینی میشود.

3- ورزش (خصوصا پیاده روی سریع)
وقتی بشدت ورزش میکنید و نفسهای عمیق میکشید، این موجب افزایش ظرفیت ریه ها و تقویت کلی سیستم قلبی عروقی، ریه، قلب و رگهای خونی میشود. برعکس این موضوع هم صدق میکند و دانشمندان شواهد غیرقابل انکاری دارند که عدم فعالیت فیزیکی، کل بدن را ضعیف میکند و موجب بیماری میشود. به همین ترتیب همه ی ما میدانیم که حفظ شکل فیزیکی خوب موجب پیشگیری از بیماری های مزمنی مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی میشود. حتی اگر به یک دو آرام بروید، شما تنفس را به ریه هایتان وارد میکنید و این موجب جریان خون سریعتر در بدن میشود. برای افرادیکه به تازگی سیگار را ترک کرده اند، این به روند بهبودی ریه ها کمک میکند. اگر در محیطی پر از گرده ی گیاهان زندگی میکنید و از آلرژی رنج میبرید؛ باید در خانه ورزش کنید یا از تردمیل استفاده کنید.

4- روغن کرچک
بسته های روغن کرچک قرنهاست که بعنوان یک درمان سنتی به بیماری های تنفسی و بهبود گردش لنفاوی کمک میکند. برای کمک به پاکسازی خلط و سموم از ریه ها با روغن کرچک، یک پارچه ی 100 درصد نخی را در روغن کرچکی که کمی گرم کرده اید بخیسانید و تازمانیکه دراز کشیده اید آن را روی قفسه ی سینه تان بگذارید. برای جلوگیری از خیس شدن رخت خواب، میتوانید آن را با پدهای ضد آب بپوشانید. میتوانید آن را به یک ورقه ی پلاستیکی (مانند کیسه ی پلاستیکی برش داده شده) بپوشانید و آن را یک یا دو ساعت نگه دارید و سپس بشورید و تمیز کنید.

5- پرکاشن قفسه سینه
(پرکاشن یکی از تکنیکهای فیزیوتراپی قفسه ی سینه است) وقتی مخاط، مایعات یا خلط در قفسه ی سینه ی شما تجمع میابد، میتوان از فیزیوتراپی قفسه ی سینه استفاده نمود. این یک راه حل موثر است اما باید به کمک پزشک یا گاهی اوقات درخانه به کمک دوستان یا اعضای خانواده انجام شود. این روش به این صورت است که فرد در یک موقعیت خاص قرار میگیرد و به آرامی قفسه ی سینه تکان داده میشود یا به آن ضربه زده میشود، سپس خلط بصورت تف کردن یا سرفه خارج میشود. این روش همچنین اکسیژن بیشتری به ریه ها میرساند. ویدیویی از پرکاشن قفسه سینه!

روش پرکاشن میتواند برای کمک به از بین بردن علایم در برخی بیماری ها استفاده شود، اما میتوان در هر زمان که گرفتگی ریه وجود داشت از آن استفاده نمود. در زمان سرفه، یک نفر باید به آرامی به پشت شما (نزدیک یکی از ریه ها) ضربه برند. میتوانید همچنین به پهلو دراز بکشید، این باید در زاویه ای باشد که به خارج شدن خلط و موکوس از ریه کمک بکند.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....