سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در سه ماه اول بارداری چه چیزهایی نباید بخوریم؟

سه ماهه اول بارداری
اکثر مادران، سه ماه اول بارداری را با بیماری صبحگاهی (تهوع صبح)، خستگی، درد پستان و بطور کلی یکی از سخت ترین دوران بارداری می شناسند. قبل از اینکه حتی آزمایش مثبت بارداری را ببینید، بدن شما در حال تغییر است. این یک زمان هیجان انگیز برای بیشتر مادران است که علایم جسمی و فیزیکی مشخصی دارد.

به محض این که متوجه شدید باردار هستید باید غذای سالم را در رژیم غذایی خود قرار دهید و بطور کلی با غذاهای فرآوری شده، قندی و آماده خداحافظی کنید. رژیم غذایی شما نه تنها باید پرانرژی و تأمین کننده مواد مغذی باشد بلکه باید سالم و بهداشتی هم باشد. غذاهای مختلفی وجود دارد که بعضی از آنها بسیار سالم هستند اما باید از آنها دوری کنید زیرا ممکن است حاوی باکتری، انگل یا سمومی باشند که می توانند به جنین شما آسیب برساند.

ماه های اول بارداری بسیار مهم هستند زیرا در این مرحله اندام های مهمی مانند قلب، دستگاه گوارش و لوله های عصبی کودک شروع به رشد می کنند. همچنین بارداری سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند این بدان معناست که در مقابل میکروب هایی که باعث مسمومیت غذایی می شوند، آسیب پذیر تر می شوید.

حتما بخوانید: 7 کاری که باید انجام دهید تا زایمان طبیعی راحت تری داشته باشید!

لیست مواد غذایی که باید در طی سه ماهه اول بارداری از آنها اجتناب کنید
خوردن برخی غذاها و نوشیدنی ها در دوران بارداری ممکن است خطر آسیب به شما و یا کودک تان را افزایش دهد. پس در این زمان مراقب تغذیه ی خود باشید. غذاهایی که نباید در 3 ماه اول بارداری خورده شوند عبارتنداز:

1-گوشت های خام
خانمهای بارداری که گوشت و تخم مرغ خام یا پخته نشده می خورند، در معرض خطر ابتلا به لیستریوز و توکسوپلاسموز (از بیماری های مشترک انسان و حیوان) هستند. این عفونت ها می توانند منجر به بیماریهای جدی و تهدیدکننده زندگی شوند و علایمی مشابه با علایم آنفولانزا دارند. این بیماری ها می توانند باعث نقایص شدید هنگام تولد و سقط جنین شود. قبل از مصرف گوشت و تخم مرغ، آنها را کاملاً بپزید.

2- غذاهای تند و چرب
غذاهای آماده اغلب غذاهای تند و چربی هستند. فست فودها ازجمله غذاهای آماده هستند. مواردی مانند همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و ناگت مرغ از این قبیل هستند. درعوض بجای آنها از غذاهای سالم و سبک مانند انواع سالاد، مرغ کبابی یا ماهی های حاوی جیوه کم استفاده کنید.

3- کافئین
عدم مصرف کافئین در سه ماهه اول بارداری بسیار مشکل است زیرا در این دوران بسیار خسته هستید. اما کافئین می تواند از جفت عبور کند و بر ضربان قلب جنین در حال رشد شما تأثیر بگذارد.

اگر عادت به خوردن قهوه دارید سعی کنید در دوران بارداری مقدار آن را کم کنید. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مقداری کافئین در سه ماهه اول (تا حدود 200 میلی گرم در روز یا حدود دو فنجان قهوه) خوب است، اما برخی دیگر از مطالعات نشان می دهند که نوشیدن کافئین زیاد در دوران بارداری ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهند. پس بهتر است در سمت امن بمانید و از مصرف زیاد کافئین خودداری کنید.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....