سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع بازی ها و سرگرمی های دبستانی

بازی در مدرسه
بازی در مدرسه اهمیت زیادی دارد. این می تواند شامل هر فعالیتی در کلاس یا خارج از آن باشد یا یک فعالیت فکری محسوب شود. وقتی معلمان از بازی در برنامه درسی استفاده می کنند و به کودکان اجازه می دهند علایق خود را دنبال کنند، یادگیری بهتر انجام می شود. هنگامی که یادگیری با سرگرمی و بازی انجام شود، عمیق تر خواهد بود و مطالب برای مدت طولانی تری در ذهن کودک باقی خواهد ماند.

آکادمی اطفال آمریکا در رابطه با اهمیت بازی در ارتقاء رشد سالم کودک و حفظ رابطه ی والدین – فرزند (2007)، می گوید:

بازی کودکان در محیط آموزشی لازم است. این امر تضمین می کند که محیط مدرسه به رشد اجتماعی و عاطفی کودکان و همچنین رشد شناختی آنها توجه می کند. بازی کردن به کودکان کمک می کند تا با محیط مدرسه سازگار شوند و حتی باعث افزایش آمادگی یادگیری کودکان، رفتارهای یادگیری و مهارت های حل مسئله آنها می شود. یادگیری عاطفی اجتماعی به بهترین وجه با یادگیری آموزشی ادغام می شود. بازی و زمان غیرقابل برنامه ریزی که امکان تعامل همسالان را با یکدیگر فراهم می کند، مؤلفه های مهم یادگیری عاطفی اجتماعی هستند.

بازی در مدرسه از چهار راه به رشد و پیشرفت کودکان کمک می کند.

فعالیت در کلاس
کودکان بیشتر اوقات، سرگرم و مشغول بازی کردن هستند. اما بیشتر آنها به مدرسه علاقه ی چندانی نشان نمی دهند چون مجبورند ساعات خیلی طولانی روی صندلی بنشینند و به همین دلیل خسته می شوند. در کلاس درس تحرک بدنی زیاد نیست. البته معلمانی هستند که با روشهای بسیار جذابی تدریس می کنند، اما باز هم ممکن است برای کودکان خسته کننده باشد.

در این قسمت برخی از فعالیت های جالب و جذاب انرژی زا را برای دانش آموزان در کلاس درس بیان می کنیم.

چه عواملی موجب حواس پرتی دانش آموزان سرکلاس می شود؟
دلایلی برای حواس پرتی و صحبت کردن دانش آموزان سرکلاس وجود دارد. بسیاری از دانش آموزان در زمان یادگیری تمرکز ندارند. دلایل زیادی برای حواس پرتی دانش آموزان وجود دارد:

آخرین ساعات کلاس که دانش آموز خسته و بی انرژی است
بعد از ظهر جمعه
بعد از ناهار که دانش آموزان خسته هستند
صبح شنبه
مطالب درسی خسته کننده
عدم برقراری رابطه ی دوستانه دانش آموز و معلم
خستگی یا خواب ناکافی دانش آموزان
خیلی گرم یا سرد بودن اتاق
و دلایل دیگر مانند مسایل خانوادگی و…
اگر متوجه شدید که دانش آموزان به یکی از این دلایل توجه خود را از دست می دهند، وقت آن است که در مورد انجام یک بازی سرگرم کننده در کلاس درس فکر کنید.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....