سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علائم زخم معده و خونریزی معده

زخم معده چقدر شایع است؟
دقیقا مشخص نیست که زخم معده چقدر شایع است. آن ها از سال 1980 به دلیل درمان های بسیار موثرتر بسیار کم تر رایج شده اند. بنابراین افراد مبتلا به زخم معده معمولا خیلی سریع بهبود می یابند.

اصطلاح زخم گوارشی برای توصیف زخم هایی که به دلیل اسید بیش از حد در معده ایجاد می شود، استفاده می گردد. این عارضه شامل زخم در معده و هم چنین زخم هایی در قسمت اول روده (روده کوچک) است که تحت عنوان اثنی عشر شناخته می شود. زخم معده کم تر از زخم اثنی عشر رواج دارد.

علائم زخم معده
علائم اصلی ناشی از زخم معده، داشتن درد در بالای معده (شکم) است. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نفخ. این اصطلاح بدان معناست که شکم شما متورم شده است زیرا معده شما پر از گاز یا هوا است. درمان نفخ
عق زدن. که به عنوان “بالا آوردن” نیز شناخته می شود. این حالت به معنی این است که به نظر می رسد می خواهید (استفراغ) کنید اما در واقع این گونه نیست.
احساس بیماری (حالت تهوع).
استفراغ.
بعد از غذا احساس “پر شدن” می کنید.
علائم هر گونه عارضه چیست؟
زخم های معده می توانند عوارض مختلفی ایجاد کنند اما امروزه به دلیل درمان های موثر، این عوارض بسیار کم تر دیده می شوند. با این حال برخی از عوارض بسیار جدی است و شامل موارد زیر می باشند:

خونریزی از زخم
این حالت می تواند از “یک خونریزی خفیف و نشتی” تا یک خونریزی خطرناک و مهلک باشد.
اگر خونریزی شدید و ناگهانی وجود داشته باشد، باعث می شود که شما خون استفراغ کنید (این حالت هماتمز یا استفراغ خون نامیده می شود) و احساس ضعف زیادی ایجاد می کند.
خونریزی ناگهانی اما کم ممکن است باعث استفراغ شود و استفراغ به رنگ قهوه به نظر می رسد زیرا اسید معده تا حدودی خون را خراب کرده است.
خونریزی تدریجی به مرور از دل و روده شما عبور کرده و باعث می شود مواد دفعی (مدفوع) شما به رنگ بسیار تیره یا حتی سیاه به نظر برسد (به این حالت ملنا گفته می شود).
سوراخ شدن
این اصطلاحی است که برای توصیف زخم از طریق (سوراخ کردن) دیواره معده استفاده می شود. مواد غذایی و اسید موجود در معده از معده نشت می کنند. این حالت معمولا باعث درد شدید می شود و شما را بسیار ناخوش احوال می کند. سوراخ شدن معده یک حالت اورژانس پزشکی است و در اسرع وقت نیاز به درمان بیمارستانی دارد.

انسداد معده
این حالت امروزه نادر است. زخم در انتهای معده می تواند باعث خروج معده گردد (قسمتی از معده که به داخل اثنی عشر می رود) بنابراین باریک می شود و انسداد ایجاد می کند. این حالت می تواند باعث استفراغ شدید و مکرر شود.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....