سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین روشهای مرور کردن مطالب مختلف

چرا باید مطالب را مرور کنیم؟
بهترین زمانی که ما می توانیم چیزهای مختلف را به یاد بیاوریم بلافاصله بعد از خواندن، شنیدن و یا تماشای آنهاست؛ اما با گذشت زمان این اطلاعات در ذهنمان کمرنگ و کمرنگ تر می شوند.

برای همین است که مرور مرتب اطلاعات و مطالب بسیار مهم است. این کار به ما امکان می دهد تا مطالب و مهارت های جدید را از حافظه کوتاه مدتمان به حافظه بلند مدت منتقل کنیم و بعد آنها را در این قسمت نگه داریم. هر چه اطلاعات و مطالبی که یاد می گیریم پیچیده تر و سخت تر باشند برای به خاطر سپردنشان هم تلاش بیشتری باید بکنیم.

توجه داشته باشید که: مرور اطلاعات مرحله آخر فرایند SQ3R ( مخفف بررسی، سوال کردن، خواندن، به خاطر آوردن و مرور کردن) است. این مراحل روشی قدرتمند برای به خاطر سپردن جزئیات کلیدی و برای درگیر شدن در اطلاعات به شکل کارآمدتر و موثرتر است.

روش های مرور مطالب چیست؟
روش ها یا استراتژی های مرور مطالب تکنیک هایی هستند که برای استفاده مجدد و یا بخاطر آوردن اطلاعاتی قبلا یاد گرفته ایم به کار گرفته می شوند، به گونه ای که این اطلاعات را در ذهن تازه نگه دارند. این تکنیک ها به ویژه وقتی در حال یادگیری مطالب جدید برای یک هدف خاص مثل شرکت در امتحان یا ارزیابی خودتان هستید بسیار ارزشمند هستند.

این استراتژی ها می توانند برای به یاد آوردن اطلاعات به طور کلی مفید باشند؛ مثلا وقتی می خواهید نام افراد مختلف را به خاطر بسپارید یا وقتی که باید سیستم یا فرآیند جدیدی یاد بگیرید می توانید از این راهکارها استفاده کنید.

انتخاب هر یک از روش های مرور مطالب که در بخش زیر به آنها می پردازیم به اهمیت اطلاعات و مطالب و اینکه یادگیری آنها چقدر سخت است بستگی دارد. علاوه بر این موقع انتخاب این روش ها باید مهارت ها و ترجیحات خودتان به عنوان یادگیرنده را هم در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین رویکرد را انتخاب کنید.

چگونه به طور موثر مطالب را مرور کنیم؟
برای مرور و به یاد آوردن هرچه مؤثرتر اطلاعات و مطالب، از این 7 روش مفید استفاده کنید:

1- مطالب را فورا مرور کنید
به محض اینکه مطلب یا اطلاعات جدیدی یاد گرفتید چند دقیقه زمان برای مرور کردن آنها صرف کنید. دوباره به مطالب نگاه کنید و موارد جدید را به یادداشت های قبلی تان اضافه کنید. علاوه بر این می توانید هر نکته کلیدی موجود در مطلب را با صدای بلند برای خودتان توضیح بدهید.

این مرور اولیه روش خوبیست برای اینکه مطمئن شوید کل مطلب را فهمیده و درک کرده اید. از طرف دیگر با این کار دیگر لازم نیست دفعه بعد که مطلب را مرور می کنید دوباره و دوباره آن را از اول بفهمید و زمان زیادی صرفش کنید.

نکته: هنگام خواندن مطالب سعی کنید فقط از یک استراتژی و روش خواندن استفاده کنید تا روند خواندنتان کارآمدتر شود. اگر به تازگی خواندن یک فصل از یک کتاب تجاری را به پایان رسانده اید، کمی برای مرور سرفصل های هر بخش کتاب و نتیجه گیری آنها وقت بگذارید. این کار به شما کمک می کند تا چیزی که یاد گرفته اید را در ذهنتان ثابت کنید.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....