سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خواص و عوارض شیرین بیان

ریشه ی شیرین بیان اغلب بعنوان شیرین کننده در آب نباتها و نوشیدنی ها استفاده میشود. مردم همچنین برای قرنها از ریشه ی شیرین بیان برای فواید دارویی آن استفاده میکردند. جامعه ی پزشکی برخی فواید شیرین بیان را ثابت کرده است؛ اما باید این را مد نظر قرار داد که تحقیقات پزشکی، برخی از این فواید را ثابت نکرده است.

تاریخچه ریشه شیرین بیان (licorice root)
شیرین بیان در فرم های گوناگونی دردسترس است از جمله شیرین بیان حاوی گلیسیریزین (glycyrrhizin) و DGL یا شیرین بیان گلیسیریزین زدایی‌شده‌.کلمه ی licorice به ریشه ی گیاه بنام Glycyrrhiza glabra اشاره دارد. این گیاه بومی اروپا و آسیا است. این گیاه در واقع بعنوان علف هرز در این مناطق در نظر گرفته میشد. مصری های ابتدایی، ریشه ی شیرین بیان را دوست داشتند. آنها از این در چای بعنوان یک معجون برای درمان همه چیز استفاده میکردند. پس از آن شیرین بیان وارد چین شد، جاییکه به یک گیاه دارویی مهم در طب سنتی چین تبدیل شد. و اما فواید ثابت شده شیرین بیان…

خواص در طب سنتی
به نام سوس معروف است و طبیعت آن گرم و خشک است. تشنگی را تسکین می دهد، برای انواع سرفه نیز مفید است. برای پاکسازی ریه و سوزش سینه کاربرد دارد. برای تب های کهنه و التهاب معده مفید است. ریشه و عصاره اش داروی ناخته است. ضماد برگ تازه آن برای رفع بوی بد بین انگشتان پا و زیربغل مفید است. با این حال در طب سنتی بیان شده که ریشه شیرین بیان برای کلیه و طحال مضر است و مصلح ان در کلیه کتیرا و عناب و در طحال گلسرخ است.

خواص تایید شده علمی
1-تسکین معده
ریشه ی شیرین بیان برای رفع مشکلات گوارشی استفاده میشود. در موارد مسمومیت غذایی، زخم معده و سوزش معده، عصاره ی شیرین بیان میتواند معده را ترمیم کند و تعادل را ایجاد نماید. این بدلیل خواص ضدالتهاب و تقویت کننده ی ایمنی گلیسیریزین اسید است. یک مطالعه دریافت که گلیسیرریزین اسید میتواند باکتری سمی هلیکوباکترپیلوری را مهار کند و مانع از رشد آن در روده شود. همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان میدهد علایم افرادیکه زخم معده، سوزش معده یا التهاب معده دارند، با مصرف شیرین بیان گلیسیریزین زدایی‌شده‌ بهبود میابد. شیرین بیان گلیسیریزین زدایی‌شده‌، فرم سالم تر شیرین بیان است و در مواقع لزوم میتواند در درازمدت استفاده شود.  همچنین 4 دمنوش عالی برای تقویت معده در اینجا معرفی شدند!

2- پاکسازی سیستم تنفسی
شیرین بیان برای درمان مشکلات تنفسی توصیه میشود. استفاده از شیرین بیان بعنوان یک مکمل خوراکی، میتواند به بدن برای تولید مخاط سالم کمک کند. تولید خلط سالم و تمیز میتواند عملکرد سیستم تنفسی را بدون مسدود شدن موکوس های قدیمی و چسبنده بهبود بخشد. روش تقویت تنفس را در اینجا توضیح داده ایم!

3- کاهش استرس
با گذشت زمان، استرس میتواند غددفوق کلیه را باتولید مداوم آدرنالین و کورتیزول خسته کند. مکملهای شیرین بیان میتواند موجب راحتی غدد فوق کلیه شود. عصاره ی ریشه ی شیرین بیان میتواند موجب تحریک غدد فوق کلیه شوند که سطح سالم کورتیزول در بدن را ارتقاء میبخشد. بهترین داروهای گیاهی آرام بخش که استرس را از شما دور می کنند در اینجا!

4- کمک به درمان سرطان
برخی مطالعات میگویند که ریشه ی شیرین بیان میتواند بصورت بالقوه به درمان سرطانهای سینه و پروستات کمک کند. برخی روشهای چینی، شیرین بیان را به درمان سرطان وارد میکنند. سازمان غذادارو هنوز با این روش درمانی در ایالات متحده موافقت نکرده است اما طبق گفته ی انجمن سرطان آمریکا، تحقیقات در حال انجام است.

5- محافظت از پوست و دندان
ژلهای موضعی حاوی شیرین بیان برای درمان اگزما توصیه میشوند. شیرین بیان همچنین بدلیل خواص آنتی باکتریال آن یک درمان موفق برای پوست میباشد. به همین دلیل توصیه میشود که از شیرین بیان جهت کشتن باکتری ها در پوسیدگی دندان استفاده شود.

مقدار مجاز مصرف و فرم ها
عصاره ی مایع


عصاره‌ی شیرین بیان معمول‌ترین شکل شیرین بیان است که از آن به‌ عنوان شیرین‌کننده در انواع آب‌نبات‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. میزان مصرف عصاره‌ی شیرین بیان در هر فرد نباید بیش از 30 میلی‌گرم/ میلی‌لیتر از اسید گلیسیریزیک باشد. مصرف بیش از این مقدار موجب بروز عوارض جانبی ناخواسته‌ای می‌شود.

پودر شیرین بیان


پودر شیرین بیان در فروشگاه‌های موادغذایی بهداشتی و خرده‌فروشی‌های آنلاین عرضه می‌شود. با ترکیب پودر شیرین بیان با یک ژل پایه می‌توان پمادی موضعی ساخت که پوست را تمیز می‌کند. پودر شیرین بیان به‌ویژه در درمان اگزما و آکنه مفید است. می‌توانید پودر شیرین بیان را داخل کپسول‌های گیاهی بریزید و این کپسول‌ها را به‌صورت خوراکی مصرف کنید. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی (WHO) میزان توصیه‌شده‌ی مصرف ریشه‌ی شیرین بیان کمتر از 75 میلی‌گرم در روز است.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....