سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا و چگونه کتاب بخوانیم؟

راهنمای کلاسیک امروز ما به شما یاد می دهد که چطور سریع تر، عمیق تر و موثرتر از همیشه کتاب بخوانید. این راهنما توسط متفکران و فیلسوفانی مثل آدلر (Adler) و ون دورن (van Doren) تایید شده است. اگر شما هم یکی از موارد زیر هستید مطلب امروز ما کاملا برایتان ایده آل و مناسب است:

اگر سرعت خواندنتان خیلی کند است یا در خواندن کتاب مشکل دارید
اگر سرتان شلوغ است و دلتان می خواهد از کتاب خواندنتان نهایت استفاده را ببرید
اگر فکر می کنید که کتاب خوان خوبی هستید
دکتر سئوس جمله ای دارد که می گوید: “هر چه بیشتر بخوانید چیزهای بیشتری یاد می گیرید و هر چه بیشتر یاد بگیرید عملکرد بهتری خواهید داشت”.

به احتمال زیاد الان پیش خودتان فکر می کنید: “من تمام زندگی ام در حال خواندن بوده ام. من بلدم که چطور باید کتاب بخوانم.” خب، واقعیت این است که این فکر شما تا حد زیادی درست است. وقتی می توانید این مطلب را بخوانید پس بدیهی است که می توانید بخوانید. حتی ممکن است بتوانید خیلی سریع بخوانید؛ اما خب این مورد درباره همه صدق نمی کند و احتمال اینکه شما هم جزو این دسته باشید کم است.

حتما بخوانید: بهترین روش یادگیری و افزایش کیفیت مطالعه درسی (5 گام ضروری)

متاسفانه درست مثل 90% افراد که فکر می کنند مهارت خواندنشان بالاتر از حد متوسط است، شما هم ممکن است از خطاهایی که در این زمینه دارید غافل باشید. نکته دیگر این است حتی اگر بدانید که هنوز جای پیشرفت دارید ممکن است هیچ تصوری از اینکه دقیقا باید چطور شروع کنید نداشته باشید.

چطور کتاب بخوانیم؟
کتاب خواندن معمولا به سه دلیل انجام می شود:

سرگرمی: برای استراحت، شنیدن یک داستان یا فقط برای گذران وقت
اطلاعات: برای بدست آوردن حقایق و آشنایی بیشتر با جهان
درک: برای گسترش بینش و دیدن جهان از زوایای متفاوت
از بین این سه مورد، کتاب خواندن برای افزایش درک و فهم از جهان پیرامون از همه سخت تر است و تمرکز راهنمای ما هم روی این مورد است. چرا؟ چون اصولا شناخت کار سختیست. این شناخت با خواندن کتاب هایی که فراتر از ما هستند شروع می شود. سپس این کتاب ها ما را به سمت آگاهی از حقایق جدید و گاه ناراحت کننده سوق می دهند و در نهایت با اتخاذ یک دیدگاه کاملا جدید کارمان به پایان می رسد.

برای اینکه فاصله خودتان با نویسنده کتاب را به حداقل برسانید اول از همه باید به چهار سوال زیر با اطمینان پاسخ بدهید:

موضوع کلی این کتاب چیست؟
جزئیات کتاب در مورد چیست و چطور گفته می شود؟
آیا این کتاب به طور کلی یا جزئی درست و صحیح است؟
آیا مطالب این کتاب برای من مهمند؟
چطور می توانیم به این سوالات جواب بدهیم؟ حقیقت این است که خیلی از ما فکر می کنیم کتاب خواندن عملی منفعل است؛ اما راز خواندن خوب و موثر این است که کتاب خواندن را یک تعامل دو طرف بدانیم. کار نویسنده پرت کردن نظریاتش به سمت شما و هدف شما گرفتن آنهاست. در واقع موفقیت یک کتاب بستگی به نقش شما دارد.

حتما بخوانید: هوشمندانه مطالعه کنید نه زیاد: بهترین روشهای مطالعه طبق تحقیقات جدید

هر چه خواندن شما پویاتر و موثرتر باشد توانایی کتاب خواندنتان بهتر می شود. و هر چه این توانایی بهتر شود شما هم بهتر می توانید به سوالات بالا پاسخ بدهید و هر چه بهتر به این سوالات جواب بدهید احتمال اینکه دیدگاه جدیدتر و شگرف تری به دنیا پیدا کنید نیز بیشتر می شود.

چهار سطح خواندن
حالا سوال اینجاست که چطور خواندنمان را بهتر کنیم؟ خواندن پویا و فعال به معنای تسلط بر 4 سطح از توانایی خواندن است. این چهار سطح عبارتند از:

خواندن مقدماتی: تبدیل نمادها به اطلاعات.
خواندن بررسی وار: گرفتن بیشترین نتیجه از خواندن یک کتاب در یک زمان معین
خواندن تحلیلی: خواندن جامع و کامل برای درک مفاهیم
خواندن تلفیقی: کاوش یک موضوع از طریق خواندن مختصر و گسترده متن
حالا بیایید با هم درباره 3 نکته کلی مربوط به خواندن پویا و فعال صحبت کنیم و سپس هر کدام از این سطوح را به نوبه خود بررسی کنیم.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....